Vítejte na stránkách Biskupského gymnázia Brno

Osobnostní a sociální výchova

Hlavní kategorie: 
Poradenské služby
Studium

Co je osobnostní a sociální výchova?

Na tomto místě není prostor pro přesnou definici, v osobnostní a sociální výchově samé totiž nejde o definice a vědomosti, ale spíše o dovednosti a zkušenosti.

Není to jeden výukový předmět. Osobnostní a sociální výchova jako průřezové téma se objevuje ve všech předmětech, kurzech, objevuje se nejen ve vztahu pedagoga a studenta, ale i ve vztahu pedagogů k sobě navzájem a ve vztahu mezi studenty – je součástí ducha školy.

Osobnostní a sociální výchova je pro nás synonymem komplexního rozvoje
osobnosti, chápeme ji jako cestu osobnostního růstu.

U studentů se snažíme rozvíjet:

  • kreativitu a iniciativu
  • odpovědnost k sobě a druhým
  • schopnost v konkrétní situaci včas a vhodně reagovat
  • schopnost reflektovat své jednání
  • ochotu naslouchat, zájem o druhé
  • sociální a komunikační dovednosti
  • důvěru ve vlastní schopnosti
  • umění spolupráce
  • otevřenost k možnostem, které přináší konkrétní životní situace

Osobnostní a sociální výchova je nedílnou součástí výuky občanské výchovy na nižším gymnáziu (viz ŠVP pro nižší stupeň osmiletého gymnázia). V primě se navíc učí v samostatném bloku v jedné ze dvou hodin náboženství, která je dělená na poloviny (náboženská výchova/OSV). Opíráme se zde především o projekt Etická výchova.

Projekt Etická výchova u studentů rozvíjí sociální a komunikační dovednosti. Hlavním cílem Etické výchovy je rozvoj prosociálnosti. V hodinách se používá zážitková metoda učení – studenti se učí z vlastního prožívání a zážitků, které potom přirozeným způsobem ovlivňují jejich postoje a chování. Využíváme moderních pedagogicko-psychologických metod, které studentům poskytují zkušenost a umožňují vytvořit si vlastní úsudek.

Studenti si osvojují potřebné dovednosti v deseti krocích.

  1. komunikace
  2. sebeúcta
  3. pozitivní hodnocení druhých
  4. Tvořivost a iniciativa
  5. komunikace citů
  6. empatie
  7. asertivita
  8. reálné a zobrazené vzory
  9. pomoc, přátelství, spolupráce
  10. komplexní prosociálnost

Na osobnostní a sociální výchovu jsou dále přímo zaměřeny některé kurzy – výjezdové semináře. Tyto kurzy jsou vedeny metodou zážitkového učení.

V primách a 1. ročnících se pro každou třídu organizuje v září adaptační kurz. Jeho hlavními cíli jsou:

  • nastartování rozvoje pozitivních sociálních vazeb mezi studenty
  • rozvoj sociálních a komunikačních dovedností
  • prevence psychopatologických jevů ve třídě
  • hledání svého místa ve třídním kolektivu

Na organizaci a vedení adaptačních kurzů se přímo podílí dobrovolníci z řad studentů vyšších ročníků gymnázia. Pomáhají tak mimo jiné svým mladším spolužákům s plynulým začleněním do života gymnázia, do společenství školy.

Studenti 1. ročníku se během školního roku účastní také tří tématických dnů zaměřených na témata osobnostní a sociální výchovy.

V sextě a v 2. ročnících následuje třídenní kurz, jehož hlavními tématy jsou:

  • řešení konfliktů a problémových situací
  • obrana proti manipulaci
  • využití asertivních dovedností a technik při řešení konfliktů

V septimě a v 3. ročnících se pak studenti účastní třídenního kurzu s tématy:

  • co dál po škole – uvědomění si vlastních cílů, schopností, objevení růstového potenciálu, sebepoznání, podpoření osobnostního růstu
  • hledání cesty k dosažení vlastních cílů

Garantem osobnostní a sociální výchovy na škole je Mgr. Pavel Vaněk, kromě jiného organizuje a vede tématické dny a spolupodílí se na vedení výjezdových seminářů pro studenty vyššího gymnázia.

Kurzy pro primy organizuje a vede RNDr. Miloš Winkler.

Výjezdové semináře pro studenty vyššího gymnázia organizuje a vede Mgr. Petr Vaněk.

Jak bylo řečeno úvodem, osobnostní a sociální výchova se odráží nejen ve vztahu pedagoga a studenta, ale i ve vztahu pedagogů k sobě navzájem. Dvakrát ročně se konají dvoudenní výjezdové semináře pedagogů naší školy. Tato setkání mají za cíl hledání vzájemné inspirace v profesním i osobnostním růstu, rozvíjení vzájemné spolupráce a posilování pocitu sounáležitosti a společenství
školy.

Zařazeno do kategorií: