Bigy logo
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola

Předmětová komise

Biologie

Kategorie

 Akce předmětové komise

Předměty

BIO BiologieMOB Molekulární biologieSebn Seminář z biologieVkbn Vybrané kapitoly z biologieVKB Vybrané kapitoly z biologieMobn Molekulární biologieSEB Seminář z biologie
Ilustrační foto
Biologie – základní informace

Vydáno:

 | 

Autorka: Ing. Věra Helceletová

Titulní obrázek článku

Vítejte na stránkách biologie a geologie

Biologie se na Biskupském gymnáziu učí od roku 1991. V uplynulých letech se systematickou prací profilovala i v přírodovědných oborech, o čemž svědčí úspěchy našich absolventů v přijetí na vysoké školy přírodovědného zaměření. Tento pozitivní vývoj je závislý nejen na lidském faktoru – učitelích a schopnostech studentů, ale i na mimoškolních akcích a technickém vybavení používaném v praktické výuce.

Výuka

Biologie se na Biskupském gymnáziu učí podle generalizovaného plánu. Osmileté všeobecné studium má po celých 8 let 2 hodiny týdně, přírodovědné třídy ve čtyřletém gymnáziu mají také 2 hodiny týdně a od druhého ročníku mají ještě dotaci 2 hodiny týdně na laboratorní cvičení. Všeobecné čtyřleté studium má také 2 hodiny týdně a humanitní třídy se učí biologii do 3. ročníku.

Každý ročník je zaměřen na určité odvětví biologie.

  • Prima – botanika
  • Sekunda – zoologie
  • Tercie – biologie a anatomie člověka
  • Kvarta – geologie a mineralogie
  • Kvinta (1. ročník) – eukaryotní buňka, viry, botanika a ekologie rostlin, houby
  • Sexta (2. ročník) – živočišná buňka, zoologie a systém živočichů
  • Septima (3. ročník) – anatomie a fyziologie člověka, vývoj člověka
  • Oktáva (4. ročník) – obecná biologie, molekulární biologie a genetika, ekologie

V rámci hodin biologie jsou laboratorní cvičení a navštěvujeme exkurze, výstavy, atd... Navíc pro zájemce o studium přírodních věd probíhají v septimách a 3. ročnících přírodovědná cvičení. V maturitních třídách probíhají semináře z biologie, o které bývá značný zájem.

Nejnovější články v kategorii Biologie

Terénní exkurze 2.C – Mohelenská hadcová step – projekt BIOM – Na vlastní oči

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Kateřina Krumpholcová

 – 
14 fotografií

Ústav biologie obratlovců Akademie věd ČR je řešitelem projektu BIOM, jehož součástí jsou projektové dny pro studenty středních škol – Na vlastní oči. Studenti 2.C měli letos možnost si tento projektový den zažít na vlastní kůži, a tak jsme se společně ocitli na Mohelenské stepi, která je národní přírodní památkou a velmi zajímavou lokalitou.  

Zařazeno v kategoriích:

Biologie
Celý článek...

Výlet do říše hmyzu

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Jitka Tarabová

 – 
14 fotografií

Dne 11.5.2015 a 14.5.2015 se studenti sekundy A a sekundy B zúčastnili terénního cvičení, které si kladlo za cíl seznámit studenty s živými zástupci hmyzu. Studenti byli vždy rozděleni do dvou skupin a v okolí Babic nad Svitavou pozorovali a poznávali různé zástupce hmyzí říše. Hledali různé úkryty, kde by bylo možné tyto živočichy nalézt (ať už na souši či ve vodě). Někteří na to vynaložili nejen veškerou energii, ale občas i obětovali čistotu svých oděvů či bot, aby dané stanoviště důkladně prozkoumali. Věřím, že si každý z nich odnesl z daného dne spoustu nových vědomostí a také zážitků.

Ozvučená výstava Ptáci jihomoravského kraje na BiGy!

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Kateřina Krumpholcová

Titulní obrázek článku
 – 

Až do konce května máte jedinečnou možnost se seznámit s ptáky různých biotopů jižní Moravy a s jejich hlasy. V prostorách před aulou jsou instalovány dva velké panely z nakladatelství Soliton s fotografiemi, na kterých je ptactvo rozdělené podle biotopů, kde se jednotlivé druhy vyskytují. Výstava je ozvučená, tj. k dispozici je MP3 přehrávač s hlasy všech vyobrazených ptáků, sluchátka a reproduktory. Zájemci z řad studentů si mohou tuto sadu zapůjčit oproti studijnímu průkazu v kabinetě 333 nebo 274, vyučující po dohodě tamtéž :-).

Intenzivní škola projektu Vědci studentům 2015

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Kateřina Krumpholcová

 – 
2 fotografie

Projekt Vědci studentům navazuje na projekt 100 vědců do středních škol a realizuje v roce 2015 tři dvoudenní intenzivní školy pro nadané středoškolské studenty a jejich pedagogy. Během nich jsou představeny účastníkům uznávané osobnosti z různých vědeckých oborů, jako např. prof. Pačes a  prof. Piťha, a to nejen během přednášek, ale i v následných besedách.
Cílem je seznámit studenty s aktuálními poznatky ze světa vědy a výzkumu v ČR, které jim mohou pomoci při výběru dalšího studia a získání přehledu o různých vědních oborech.  Tento projekt významně přispívá k popularizaci české vědy.
Realizaci projektu podporuje Nadace ČEZ.
Dne 23. a 24. dubna 2015 se čtyři studenti a studentky druhého ročníku zúčastnili brněnské intenzivní školy v rámci tohoto projektu Vědci studentům. Veškeré přednášky a diskuse probíhaly v sídle JMK v Brně na Cejlu.
Nejvíce zaujaly přednášky na téma Umělá inteligence, Od vzniku života po evoluci nebo Forenzní výzkum, který sklidil, stejně jako loni, největší ovace.
Program a přednášející zde:  http://www.100vedcu.cz/doc/program-bn15.pdf

Kvinta B v Botanické zahradě a sklenících MU

Vydáno:

 | 

Autorka: Ing. Věra Helceletová

 – 
14 fotografií

Kvinta B navštívila Botanickou zahradu MU v Brně na Kotlářské ulici.

Nejprve si studenti vyslechli přednášku o rostlinách pěstovaných v místních sklenících a vyplnili pracovní listy. Potom se všichni přesunuli do venkovních částí Botanické zahrady. Jejich práce zde byla opět podpořena pracovními listy. Krásné počasí jen umocnilo krásu všech květin a rostlin. Šedá teorie výuky botaniky tak byla vystřídána živými ukázkami rostlin celého světa.

K.A ve sbírkách geologie a paleontologie MU Brno

Vydáno:

 | 

Autorka: Ing. Věra Helceletová

 – 
10 fotografií

Ve středu 6.5.2016 navštívila kvarta rozsáhlé sbírky MU - na katedře geologie. Studenti si prohlédli sbírku minerálů s výkladem Doc. Lososa a absolvovali malé laboratorní práce (týkající se fyzikálních vlastností nerostů). V druhé části exkurze si studenti sami plnili úkoly geologické earth-keše, která využívá venkovní exponáty hornin v areálu PřF MU na Kotlářské ulici.

Mendelova interaktivní škola genetiky

Vydáno:

 | 

Autorka: PhDr. Yveta Reiterová

 – 
5 fotografií

Mendelova interaktivní škola genetiky   -  (CZ.1.07/2.3.00/45.0037)

Idea Mendelovy školy pro popularizaci a šíření výsledků Mendelova odkazu vychází z historického kontextu vědecké činnosti  G. J. Mendela na území města Brna, kde také byla zveřejněna jeho světoznámá práce, která položila základ celé genetice. V Biskupském dvoře je realizován projekt Mendeliánum – atraktivní svět genetiky. Je to přesně v prostorách tehdejší Mendelovy vědecké společnosti. Centrum oficiálně zahájilo svoji činnost ke 150. výročí zveřejnění Mendelovy klíčové vědecké práce a 50. výročí otevření Mendeliana Moravského zemského muzea v roce 2015.

Exukrze kvarty B do geologických sbírek PřF MU v brně

Vydáno:

 | 

Autorka: Ing. Věra Helceletová

 – 
10 fotografií

Kvarta B navštívila geologické sbírky PřF MU v Brně na Kotlářské ulici – v rámci výuky geologie.

Studenti byli rozděleni do skupin, v nichž absolvovali malé laboratorní práce s minerály, obdivovali krásnou a obsáhlou sbírku minerálů (průvodcem zde byl Doc. Losos) a prohlédli si venkovní výstavu hornin (společně s jejím autorem Doc. Rostislavem Melicharem).

ŠvP Primy A: Fryšták

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Martina Malinová

17 fotografií

Ve dnech 30.3. – 1.4. proběhla ve Fryštáku třídenní škola v přírodě primy A. Motto akce bylo "Moje třída, moje parta". Níže akci popisují Jana Cibulková a Klára Tomášková.

Když jsme přijeli, přivítali nás klauni, kteří nás zavedli do budovy. Potom jsme poznávali budovu tak, že jsme si ve dvojicích svázali nohy, chodili jsme po budově a odpovídali na otázky. Pak následoval oběd a polední klid, ve kterém jsme se ubytovali. Poté jsme chtěli jít ven, ale začalo pršet, takže jsme museli jít zpět dovnitř. Tam jsme se rozdělili do kupin a běhali jsme po schodech a kreslili jsme pohádky, které ostatní ze skupiny museli poznat. Potom následovala večeře, večerní program a na závěr dne jsme poděkovali za to, co se nám líbilo. Další den ráno po snídani následoval program. Začal hrou na žraloky, po ní jsme se rozdělili do skupin a plnili jsme různé úkoly. Následoval oběd, polední klid, při dalším programu jsme běhali a podepisovali se druhým k otázkám, hráli jsme také dvě hry s židlemi. Poté byla hra, kdy jsme se každý podepsali na papír, který se poslal po kruhu.  Každý z nás měl za úkol daného člověka přirovnat dle jeho charakterových vlastností k nějaké šachové figurce. Potom byla večeře, hra na rodinu Meyerovu, diskotéka a stezka odvahy. Další ráno jsme šli na snídani, vyklidili jsme pokoje, hráli hru Romeo a Julie. Poté jsme si na záda nalepili papíry a druzí nám na ně psali pozitivní věci. Po obědě jsme se rozloučili a jeli jsme domů.

Studenti septim si vyzkoušeli v laboratoři MU novou metodu analýzy DNA nazvanou PCR

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Jitka Tarabová

 – 
6 fotografií

Dne 17.4. 2015 se výběr studentů septimy A a septimy B zúčastnil v laboratoři MU
odborného kurzu nazvaného „PCR-Praktická kopírka po ruce“. V rámci tohoto kurzu se studenti dozvěděli spoustu nových informací o DNA (nositelce dědičnosti). Prakticky si též vyzkoušeli poměrně novou metodu analýzy DNA, která se nazývá PCR (z angl.Polymerase Chain Reaction).
Ta se dá například využít i k identifikaci pachatele trestného činu nebo k určení otcovství.
Z kurzu si odnesli nejen spoustu nových informací, ale i zážitků při práci s genetickým materiálem a různými moderními přístroji.

Virtuální prohlídka