Bigy logo
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola

Předmětová komise

Ilustrační foto
Zeměpis – základní informace

Autor: Mgr. Jakub Zatloukal

Vítejte na stránkách kabinetu zeměpisu Biskupského gymnázia

Dnešní svět, stále se vyvíjející a propojující, vyžaduje od každého občana co nejlepší představu o naší planetě. Musí porozumět jevům a procesům, které na ní probíhají, musí mít alespoň základní představu i o vzdálených oblastech Země. Bez toho může být naše rozhodování nepřesné nebo chybné a podstatně hůře se budeme ve světě orientovat a prosazovat.

Školní zeměpis vychází z geografie, která patří k nejstarším vědním oborům a prošla dlouhodobým vývojem. Zařazení většiny vědních oborů je jednoznačné - fyzika, biologie či chemie patří zřetelně mezi obory přírodovědné, dějepis nebo základy společenských věd mezi vědy společenské. Geografie se však zabývá studiem jak přírodních, tak společenských jevů a jejich vzájemným působením. Kabinet zeměpisu se tedy snaží podat našim studentům komplexní informace o přírodní i sociální sféře Země.

Výuka

Primy, sekundy, kvinty až septimy a 1. až 3. ročníky mají 2 povinné hodiny zeměpisu týdně, tercie a kvarty 1 povinnou hodinu týdně. V sextě, septimě, 2. a 3. ročnících je možnost zvolit si navíc 2 hodiny jednou za 14 dní a povinně volitelné humanitní cvičení, kde je zeměpis jednou za 3 týdny. V oktávě a ve 4. ročnících probíhá maturitní seminář s dotací 2 hodiny týdně.

Nejnovější články v kategorii Zeměpis

Projektový týden sext a 2. ročníků

–

V týdnu od 5.10. do 8.10.2015 se uskuteční projektový týden sext a druhých ročníků.

Informace o programu  jednotlivých komisí a způsobu přihlašování je v příloze.

Mgr. Michal Kubíček

Celý článek...

Škola v přírodě PB – den čtvrtý

7 fotografií

Výlet po hřebenu Petrovy kameny – Skřítek, 13 km, 750 nastoupaných výškových metrů.

Dnes byly na snídani párky a vánočka, kvalitní základ pro dnešní výlet. Následoval přejezd na Ovčárnu, odkud jsme vyrazili směr Petrovy kameny. Pokračovali jsme po hřebeni přes Vysokou holi, Kamzičník, Velký Máj, Jelení Hřbet, Jelení studánku, Břidličnou horu, Pecný, Pec a Ztracené skály na Skřítek. Celou cestu nás provázelo aprílové počasí. Na Skřítku jsme doplnili energii a taky nás tam čekal náš autobus. Po návratu na chatu jsme si užívali poslední společné odpoledne a večer. A ještě jsme stihli fandit ČEŠI DO TOHO!!!

Škola v přírodě PB – den třetí

10 fotografií

Výlet Praděd – Švýcárna – Videlský kříž (sedlo), 13 km, 255 výškových metrů.

Dnes byla snídaně už od půl osmé, protože jsme museli vyjet tak, abychom stihli kyvadlo v devět hodin na Ovčárnu. Tam jsme nechali autobus a vydali se pěšky na Praděd. Na vrcholu jsme se občerstvili, někteří vyjeli výtahem na vyhlídku a na závěr jsme udělali společné foto. Dál naše kroky směřovaly na Švýcárnu, kde jsme si dali pozdní oběd a před chatou pozorovali v kaluži pulce. Pak už nám zbývalo jen seběhnout z kopce na Videlské sedlo, kde na nás už čekal náš autobus. Ten nás odvezl zpátky na chatu. Tam nás čekala ještě práce s pracovními listy a po ní už jenom volno na louce a sjezdovce před chatou.

Škola v přírodě PB – den druhý

8 fotografií

Výlet údolím Bílé Opavy, 15 km, 440 výškových metrů.

Snídaně byla v 8 hodin. V 9 hodin jsme vyrazili autobusem k Bílé Opavě. Šli jsme údolím proti proudu, přes náročné lávky a žebříky, které ale zvládla i malá Emička. Po cestě jsme poznali spoustu nových rostlin a hmyzu. Občas jsme potkali i sníh a po cestě občas taky tekla i voda. Kolem nás bublaly vodopády a my je pozorovali z dřevěných lávek. Po poledni jsme si udělali přestávku na Ovčárně a pak se vydali zpátky do údolí do Karlovy Studánky. Tam jsme pobyli asi dvě hodiny, vyplňovali jsme pracovní listy a lízali zmrzlinu. Pak jsme odjeli zpátky na chatu. Potom byla večeře, při které jsme fandili Čechům v hokeji.

Škola v přírodě PB – den první

5 fotografií

V devět hodin ráno jsme vyjeli od školy. Asi po dvouhodinové cestě jsme si udělali přestávku v Koutech nad Desnou a trochu jsme se protáhli. Potom jsme vyjeli k přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé stráně, kde jsme se podívali na film a poslechli si výklad o tom, jak taková elektrárna funguje, a šli jsme se podívat do podzemí, čtvrt kilometru pod horu do kaverny vytesané ve skále k turbínám, kde to bylo velmi zajímavé. Potom jsme nasedli do autobusu a jeli ještě asi hodinu až na chatu Zátiší v Karlově pod Pradědem. Tam jsme se ubytovali a těšili se na další společně strávené dny.

Jakub Urban – vítěz celostátního kola zeměpisné olympiády

–

Vítězem  17. ročníku celostátního kola zeměpisné olympiády se v kategorii C  se stal

Jakub Urban  z kvarty A.

Letošní celostátní kolo se zdaleka nekonalo jen v budově Přírodovědecké fakulty University Karlovy v Praze , stejně jako se pracoviště geografa nenachází mezi čtyřmi zdmi.  Soutěžící sttrávili celé úterní dopoledne v lokalitě Svatá Jan pod Skalou, kde si museli osvojit práci s některými specializovanými přístroji, jako je např. teodolit či kalibrovaná nádoba pro měření průtoku vody.Pracovali i na takových netradičních místech jako je hřbitov. Museli zapojit strategické myšlení pro vytvoření  SWOT analýzy a časoprostorové koordinace fiktivního cyklistického závodu. Druhý den na účastníky celostátní soutěže čekala ještě práce s atlasem, test znalostí a multimediální test.

Zeměpisná olympiáda - úspěchy

–

V krajském kole zeměpisné olympiády se umístíl na skvělém  2. místě Jakub Urban z kvarty A.

Gratulujeme !!

Za předmětovou komisi zeměpisu

Mgr. Michal Kubíček

Zeměpisná olympiáda - školní kolo

–

Dne 10.12.2014 se uskutečnilo školní kolo zeměpisné olympiády, které se zúčastnilo 75 studentů.

V jednotlivých kategoriích se umístili nejlépe tito studenti:

Kategorie A:

1.Motalová Kamila, PB, 44b.

2.Hamplová Veronika, PB, 33,5b.

3. Mikulka Otakar, PB, 25,5b.