Bigy logo
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola

Nejnovější články v kategorii Environmentální aktivity

PROJEKTOVÝ TÝDEN KVART – KLIMA SE MĚNÍ A MY S NÍM – 1. část

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

8 fotografií

Letošním tématem projektového týdne se stalo měnící se klima. Studenti a studentky měli možnost nahlédnout problém z více stran díky zapojení učitelů z různých oborů i účasti řady inspirativních hostů. Cílem projektu bylo porozumět současné klimatické změně a uvědomit si, jaké dopady může mít naše jednání na ekosystémy a život člověka na Zemi. V návaznosti na to studenti*ky pracovali na projektu, který směřoval ke zmírnění změny klimatu či adaptaci na ni.

První den programu jsme při lesní hře společně hledali odpovědi na zapeklité „klimatické otázky“ v Atlasech klimatické změny, studenti*ky pracovali s texty, grafy, mapami i komplikovanými schématy. Následný workshop nabízel možnost lépe porozumět přírodním procesům. Studenti*ky si ve fyzikální laboratoři vyzkoušeli, jak množství CO2 ve vzduchu ovlivňuje kyselost vody a jak působí na teplotu a uvažovali nad koloběhem uhlíku v přírodě. Paralelní workshop dával možnost prozkoumat křesťanské texty reagující na svět přírody, hymnus sv. Františka na stvoření (bratři a sestry) a části encykliky Laudato si‘ papeže Františka. Čtení textů ve skupině nabízelo inspirativní zamyšlení i zajímavou debatu nad rolí církve v čase environmentální a klimatické krize a nad odpovědností křesťanů za tento svět.

Druhý den jsme společně počítali osobní uhlíkovou stopu a definovali jsme oblasti lidské činnosti, které nejvíce ovlivňují emise skleníkových plynů. Osobní uhlíkovou stopu jsme dávali do souvislosti s emisemi České republiky i celého světa. Ve druhé části dopoledne jsme přemýšleli, jak můžeme svým jednáním ovlivňovat množství emisí skleníkových plynů, a seznámili jsme se s projektem „Připrav Brno na klimatickou změnu“. Pracovali jsme s imaginací a představovali si Bigy budoucnosti.

Ve středu pracovali žáci ve skupinách pod dohledem zkušených lektorů: „červený tým“ s Jiřím NešporemLipky, „žlutí“ s Martinem JestřábkemNaZemi, „modří“ s Lucií SmolkovouNadace Partnerství. Hledali téma pro svůj studentský projekt a plánovali první kroky na cestě k jeho řešení. Cílem projektu je uskutečnit akci (u větších/dlouhodobějších zamýšlených projektů uskutečnit první krok, naplánovat akci, představit záměr, mapovat terén, vytvořit anketu a prozkoumat blíže některou oblast aj.) s klimatickým dopadem v prostorách školy anebo v jejím okolí. Pracovali ve třech skupinách. Odpoledne si vzájemně představili své záměry metodou rychlé prezentace – elevator pitch.

Zaujali také hosté. Petr Holík, hvězda prvního dne, nabídl zajímavý přehled o projektu Fakta o klimatu, jeho autoři shromažďují data o klimatu a klimatické změně různých vědeckých institucí (ČHMÚ, NASA, Eurostat, IPCC a jiné) a zpracovávají z nich grafy a infografiky pro další použití. Bigy student Jakub Chládek nás zase seznámil s činností studentské organizace Fridays for future, jejími cíli, historií a organizační strukturou. Studenti*ky měli možnost ptát se na jeho osobní zkušenost s občanskou angažovaností a aktivismem. Ve středu mezi nás zavítala Helena TovárkováNadace Veronica a představila možnosti fundraisingu, který napomáhá získávání finančních či jiných prostředků na obecně prospěšnou činnost organizací nebo jednotlivců.

Zařazeno v kategoriích:

Projektové týdny
Environmentální aktivity
Základy společenských věd
Celý článek...

PRVNÍ MOBILITA VE ŠPANĚLSKU PRO PROJEKT "BPM POUR LE MONDE PLUS DURABLE"

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Martina Tinková

10 fotografií

V ranních hodinách 20. března naše 15 ti-členná výprava zahájila první výjezd v rámci projektu ‘BPM - pour le monde durable’, na kterém spolupracuje Španělsko, Francie a Česká republika. S minimálním počtem zapomenutých pasů jsme vyrazili z Brna směrem Letiště Václava Havla v Praze. Tam následovalo v rychlém sledu: odbavení - příjezdové formuláře - zapínání letadlového režimu na telefonu - a najednou jsme přistávali ve Frankfurtu, kde jsme nabrali naše francouzské partnery a přestoupili na letadlo do španělského Bilbaa. Úspěšným zakončením dne byl příjezd do našeho hostelu v Hinojedu.

Náš nabitý pětidenní program započal na střední škole v Piélagos, kde jsme se setkali se španělskými přáteli - našimi průvodci pro celých pět dní pobytu. S nimi jsme objevili jedny z nejvýznamnějších památek regionu Kantábrie. Například přírodní park Cabárceno, který je domovem pro mnoho původních iberských druhů zvířat, jako jsou medvědi, jeleni či kamzíci. Nebo El Capricho de Gaudí - nádherná vila v Camillu, kterou navrhl sám Antonio Gaudí. Jeden den jsme byli po kolena v moři na plážích Santanderu, další den jsme se koulovali na vrcholu Kantabrijského pohoří. Nejpřínosnější částí pobytu byla ale mezinárodní spolupráce s našimi zahraničními druhy. Konverzace jsme vedli kombinací francouzštiny a angličtiny (...a pantomimy) a jakékoliv zbylé jazykové bariéry jsme eliminovali tím, že jsme si prostě rozuměli srdcem. S takhle skvělou společností pět dní uteklo jako voda a všichni se už nemůžeme dočkat příštího setkání ve Francii!

Ema Lauermannová (QB)

Zařazeno v kategoriích:

Projektové týdny
Francouzský jazyk
Environmentální aktivity
Zahraniční spolupráce
Odkazy
Celý článek...

Hlasujte pro zkrášlení okolí Bigy

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Miroslava Ševčíková

4 fotografie

Ahoj.

 Jsme studenti z Kvarty B a společně jsme se zapojili do projektu "Pomáháme spolu mimo školu". V něm máme za úkol zvelebit okolí Bigy. Minulý rok byla v rámci něj vyrobena venkovní učebna.
My jsme dali dohromady tři návrhy, ze kterých máte možnost vybrat jeden, který pak zrealizujeme. Pro návrh, který vás nejvíc zaujal, hlasujte v online dotazníku - https://forms.gle/7e6qfhYHsxtmtrak8.
Děkujeme za všechny hlasy
Kvarta B

Zařazeno v kategoriích:

Projektové týdny
Environmentální aktivity
Celý článek...

Program: Odborník ve výuce

Vydáno:

 | 

Autorka: PhDr. Yveta Reiterová

4 fotografie

24. února se v 1.A uskutečnil program nazvaný Odborník ve výuce. 1.A navštívila RNDr. Svatava Kubešová z Moravského zemského muzea, která se spolu s prof. Reiterovou věnovala výuce mechorostů. Během vyučovacího bloku studenti nasbírali v okolí školy různé druhy mechů, pozorovali a určovali je pod mikroskopem; snažili se je rozpoznat podle určovacího klíče. Z mechu mj. také studenti dělali preparáty. 

Další součástí programu byla odborná přednáška věnovaná mechorostům, ale také významu, ekologickým hlediskům, potravním řetězcům v přírodě a ochraně přírody. Poslední částí výukového programu bylo také poznávání okolí školy, vč. druhové rozmanitosti lesa. Studenty projekt zaujal a líbil se jim.

Y. Reiterová

Zařazeno v kategoriích:

Soutěže
Environmentální aktivity
Biologie
Celý článek...

Výukový program s Lipkou - Jak na klimatickou změnu

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

Bigy spolupracuje s Lipkou na projektu "klimatické vzdělávání do škol". V rámci této spolupráce absolvovali ve středu studenti a studentky 1.A a 1.C vzdělávací program přímo u nás na škole. Program navázal na výuku o klimatu v hodinách ZSV. A o čem byl? Jako zástupci jednotlivých států měli studenti a studentky možnost zažít si, jaké to je čelit konkrétním problémům, které globální klimatická změna přináší jednotlivým místům na naší planetě.  Vyzkoušeli si také účast na klimatické konferenci a jednání o klimatické dohodě. Následovaly aktivity zaměřené na možnosti, které změna přináší, jaké jsou cesty mitigace (zmírňování dopadů klimatické změny) a adaptace na změnu. Na základě příběhů fungujících nízkouhlíkových projektů získali inspiraci i větší vhled do problematiky řešení klimatické krize. 

Zařazeno v kategoriích:

Environmentální aktivity
Základy společenských věd
Celý článek...

Výukový program s Lipkou - Jak na klimatickou změnu

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

4 fotografie

Bigy spolupracuje s Lipkou na projektu "klimatické vzdělávání do škol". V rámci této spolupráce absolvovali ve středu studenti a studentky 1.A a 1.C vzdělávací program přímo u nás na škole. Program navázal na výuku o klimatu v hodinách ZSV. A o čem byl? Jako zástupci jednotlivých států měli studenti a studentky možnost zažít si, jaké to je čelit konkrétním problémům, které globální klimatická změna přináší jednotlivým místům na naší planetě.  Vyzkoušeli si také účast na klimatické konferenci a jednání o klimatické dohodě. Následovaly aktivity zaměřené na možnosti, které změna přináší, jaké jsou cesty mitigace (zmírňování dopadů klimatické změny) a adaptace na změnu. Na základě příběhů fungujících nízkouhlíkových projektů získali inspiraci i větší vhled do problematiky řešení klimatické krize. 

Zařazeno v kategoriích:

Environmentální aktivity
Základy společenských věd
Celý článek...

Virtuální prohlídka