Bigy logo
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola

Nové příspěvky

Do konce května probíhá hlasování "O nejlepšího vědce Bigy 2011"

Autorka: Mgr. Jitka Tarabová

17 fotografií

Nestihli jste se zúčastnit této soutěže? Nevadí, můžete to zkusit třeba příští rok (informace před učebnou chemie).

Co ale můžete:  spolupodílet se na zvolenínNejlepšího vědce Bigy. Každý z Vás (studentů či učitelů) má možnost dát jeden hlas tomu, jehož vědecká práce se Vám nejvíce líbí. Všechny práce visí před učebnou chemie, kde máte možnost hlasovat.

Matematika
Fyzika
Biologie

Den Země na BIGY 2011

Autorka: Ing. Věra Helceletová

3 fotografie

V úterý 19.4.2011 probíhala na BIGY akce věnovaná Dni Země.

Zúčastnily se třídy prima A a B. V 8.00 se třídy sešly v aule školy, kde se podívaly na prezentaci o Dni Země, o třídění odpadů a celkově udržitelném rozvoji života na Zemi. V 9.00 pak vyrazily do přírody. Protože je "náš" Wilsonův les uzavřen, šli jsme až k Antroposu, k řece Svratce. Zde se studenti rozdělili do skupinek a pracovali na 2 biologických úkolech (fauna  a čistota řeky, život na stromech parku – s pomocí vyučujících biologie – p. Helceletové a p. Reiterové). Na závěr pak uklidili břehy řeky.

Přechod přes Lysou horu (20. 2. a 21. 2. 2010)

Autor: Mgr. Jakub Zatloukal

–

Přechod přes Lysou horu (20. 2. a 21. 2. 2010)
[Frýdlant nad Ostravicí – Malenovice – Malchor (1219 m) - Lysá hora (1323 m) – Zimný (1080 m) Visalaje – vodní nádrž Šance – Ostravice]
Předposlední únorový víkend jsme se vypravili s batohy a sněžnicemi do Beskyd poznat krásy zasněžených východomoravských hor.
Pod taktovkou pana profesora Michala Kubíčka, který výlet pořádal, jsme v sobotu 20. 2. 2010 brzo ráno vyjeli rychlíkem z Brna do Ostravy, odkud jsme pokračovali spěšným vlakem do Frýdlantu nad Ostravicí a pak ještě kousek lokálkou. V 9:19 jsme vystupovali v Nové Dědině. Počasí nebylo úplně nejhezčí. Mírně mžilo a okolní lány halila hustá mlha. „Ale co, nahoře může být jinak.“ Předpověď říkala, že v sobotu má být škaredě, za to v neděli bychom mohli očekávat sluníčko a jasnou oblohu. V Malenovicích, obci přímo na úpatí hor, někteří z nás podpořili místní podnikatele a koupili si čerstvé pečivo. Hlavně to sladké stálo za to. Z Malenovic jsme stoupali po modré turistické do hor. S přibývajícími výškovými metry přirozeně přibývalo sněhu, stejně tak ale i houstla mlha. Ve výšce okolo 900 metrů jsme konečně nasadili sněžnice. Stále po modré jsme pokračovali až na vrchol Lysé hory. Ten jsme celou cestu, možná naštěstí (závěr modré trasy je docela strmý), neviděli. Překvapení nastalo, když z ničeho nic před námi stála mohutná budova. Byl to televizní vysílač na Lysé hoře postavený na konci 70. let. Na vrcholu nebylo vidět na krok, cestu k občerstvení jsme však našli. Něco teplého bodlo a po hodince a kus strávené v restauraci jsme se kolem půl čtvrté přemístili do místní turistické boudy, kde se většina z nás ubytovala. Standa se Štěpánem dotáhli zimní výstup k dokonalosti. Vyhrabali si záhrab a přespali kousek pod vrcholem. Při večeři v restauraci jsme se spontánně pobavili, shlédli soutěž skokanů na olympiádě ve Vancouveru a šli spát. Po ne úplně klidné noci, kdy pod námi probíhala nějaká oslava, jsme se probudili do krásného klidného rána v horách. První pohledy při východu z boudy byly vskutku nádherné. Sluníčko se postupně prodíralo mezi mraky. Po snídani jsme se vydali dolů po červené směr Visalaje. Cestou jsme potkávali mnoho ski-alpinistů šlapajících na třináct set metrů vysoký vrchol. Okolo pravého poledne jsme za krásného počasí dorazili Visaleje, které patří mezi centra běžeckého lyžování v Beskydech, a tam doplnili energii. Pod paprsky slunce jsme pak sestoupovali po modré v údolí říčky Řečice až k vodní nádrži Šance. Odtud už to nebylo daleko k nádraží v Ostravici. V 14:53 jsme odjeli regionálním vláčkem do Frýdlantu, kde jsme měli hodinu čas. Přímý vlak do Brna odjížděl v 16:09. Situaci při nástupu jsme trochu podcenili a zmateně jsme hledali správný vlak. Ve stejný čas odjížděl z Frýdlantu i vlak v opačném směru a ještě jeden zpět do Ostravice. Trojice Štěpán, Standa a Honza už nezaregistrovala poslední definitivní rozhodnutí a zatím co my jsme odjížděli správným vlakem do Brna, trojice odjížděla směr Ostrava. Nakonec jsme ale všichni v průběhu nedělního večera dojeli domů.
Víkend strávený v Beskydech byl fajn zážitek plný různých překvapení a správného zimního dobrodružství. Řekl bych, že na pochod po zasněžených vrcholcích východomoravských hor budeme dlouho vzpomínat.

Přechod Jeseníků (14. 2. a 15. 2. 2009)

Autor: Mgr. Jakub Zatloukal

3 fotografie

Přechod Jeseníků (14. 2. a 15. 2. 2009)
[Ramzová (759m) – Keprník (1423m) - Červenohorské sedlo (1013m) – Praděd (1491m) – Karlova Studánka (800m)]
Na 2. únorový víkend naplánoval pan profesor Michal Kubíček přechod na sněžnicích přes nejvyšší pohoří Moravy. Tohoto výletu za zimními krásami Jeseníků se zúčastnili mimo sedmi studentů všech ročníků vyššího gymnázia i páni profesoři Kubíček (Pavel) a Snopek, paní profesorka Krumpholcová a samozřejmě „šéf“ - pan profesor Kubíček (Michal). Náš program začal v sobotu v brzkých ranních hodinách na brněnském hlavním nádraží, odkud jsme se vydali „lyžařským“ rychlíkem Brno-Jeseník. Kolem půl deváté jsme již vystupovali na Ramzové v těsné blízkosti známých lyžařských sjezdovek. Po krátké instrukci, jak si nazout sněžnice, jsme se vydali vstříc mraky zahaleným vrcholkům Jeseníků. Po překonání 600 výškových metrů jsme se asi po třech hodinách dostali k chatě Šerák, která byla zahalena hustou mlhou. Tam jsme se ve společnosti mnoha běžkařů zahřáli teplou polévkou. Lehce po dvanácté jsme se vydali dále po hřebeni červenou turistickou trasou směrem na nedaleký Keprník a Červenohorské sedlo. Těchto 10 kilometrů jsme se v některých místech brodili až 50-ti centimetrovou vrstvou čerstvě napadaného prašanu. Po náročné, ale zábavné cestě jsme v pozdním odpoledni dorazili do lyžařského areálu na Červenohorském sedle. Jedenáct z nás se šlo zahřát a odpočinout si do jedné z místních restaurací. Dvanáctý člen výpravy, pan profesor Michal Kubíček, byl tak hodný a šel zatopit do chatičky, která se stala naším přístřeškem pro následující noc. Po třech hodinách strávených v restauraci se i nám dostalo té cti poznat naše ubytování. A to vskutku nemělo chybu. Chatička měla sice velikost větší autobusové zastávky, ale na milou a příjemnou atmosféru toho večera budeme vzpomínat asi ještě hodně dlouho. Ráno, když se na oblohu prodralo slunce, které nám v neděli občas prosvítalo, jsme se rychle zbalili, nasadili sněžnice a pokračovali v naší cestě. Přes noc napadlo dalších asi 25 cm sněhu, ale i přesto jsme během 4 hodin zvládli urazit 8kilometrový úsek na Švýcárnu. Po občerstvení ve zdejší restauraci jsme se vydali po běžkařské trati k rozcestí pod Pradědem. Odtud je to na vrchol nejvyšší hory Moravy jenom „skok“. K vysílači, jenž se stal symbolem této hory, jsme vystoupali za silného větru a neustále měnící se oblačnosti. Na vrcholu přišla i nějaká ta vysokohorská prémie a pak následoval sestup dolů. V Kurzovní chatě pod Pradědem byl krátká přestávka a po ní jsme se rychlým tempem přemístili na Ovčárnu a odsud autobusem do Karlovy studánky. Z tohoto malebného lázeňského města jsme v 16 hodin a 41 minut odjížděli lehce fyzicky unavení, ale psychicky dokonale odpočatí. Atmosféra prožitého víkendu byla úžasná, užili jsme si i nějaké pohledy na hory i do okolí (především druhý den) a zasněžená vysokohorská příroda v nás určitě zanechala pozitivní stopu.

I láska k francouzštině prochází žaludkem...

Autorka: Mgr. Miroslava Ševčíková

10 fotografií

Možná jste si všimli, že v dubnu školu provoněly nezvyklé a neznámé vůně.
To zrovna studenti tercie A, kvarty A a kvinty A v praxi ověřovali poznatky získané v Encyklopedii slaných a sladkých koláčů, kterou tercie A vyhrála v soutěži Týden chutí.
Vyzkoušeli si tak nejrůznější francouzské recepty. Jednoduché i složitější. Tradiční i moderní. Sýrové, cibulové, s mořskými plody, s lesním ovocem, s pralinkami...
Ale ať už byly jakékoli, většinou měly velký úspěch.

Juniorský maraton

Autorka: Mgr. Martina Punčochářová

2 fotografie

Ve čtvrtek 14.4.2011 se studenti našeho gymnázia zúčastnili Juniorského maratonu.

V konkurenci 13 družstev z celého jihomoravského kraje a nepříznivého počasí vybojovali krásné 3. místo. Do finále v Praze postupují pouze dvě nejrychlejší družstva z každého semifinále.

Štafeta běžela ve složení:

Projekt Zachraňte rorýse! s 2.C

Autorka: Mgr. Kateřina Krumpholcová

Projekt Zachraňte rorýse! s 2. C

Impulzem k zahájení tohoto "rorýsího" projektu byla iniciativa paní prof. RNDr. Hany Librové CSc. z FSS MU,  která oslovila vyučující biologie a nabídla morální a finanční podporu tohoto projektu, čehož si velmi vážíme a i touto formou opět děkujeme.

Přílohy

Stručné informace o rorýsech [194 kB] Zákonná ochrana rorýsů [34 kB] V dynamickém světě - článek prof. RNDr. Hany Librové CSc., pubikován. v Respektu [27 kB]

Biologie

Soutěž Silový čtyřboj hoši a Čtyřboj zdatnosti dívky pro SŠ

Autor: Mgr. Michal Snopek

–

6. 4. 2011 proběhla v Brně okresní a krajská soutěž silových disciplín. Účastnily se vítězové školního kola, tzv. BIGY – talent silových disciplín 2011 ve složení:

Březina Jiří 162 bodů

Recitace opět ožila

Autorka: Mgr. Nora Janečková

–

Studentky Magdalena Vyskočilová (1.B) a Gabriela Franzová uspěly v recitační soutěži Brněnské kolo a postoupily do kola krajského. Magdalena se umístila na druhém místě, vystoupila s bajkou Chudý boháč od Ivana Andrejeva Krylova. Její umělecký přednes hodnotící komisi nadchl natolik, že dokonce byla favoritkou pro místo první. Nakonec však porotci zvolili místo druhé, aby Magdalenu donutili v dalším kole více bojovat. Gabriela získala místo třetí s básní od Jiřího Žáčka Trestaurant u Bumbrlíčka. Gabriela už několik let navštěvuje dramatický kroužek, její projev je spontánní a dynamický. Krajské kolo se uskuteční v soboru 5. 3. 2011.

Český jazyk a literatura
Úspěchy
Žáci
Celý článek...

Brněnské kolo - víceoborová soutěžní přehlídka

Autorka: PhDr. Zdeňka Růžičková

–

Brněnské kolo – víceoborová soutěžní přehlídka

Studenti naší školy byli v Brněnském kole opět úspěšní!

Literární obor:
Čestné uznání – Vojtěch Frodl, septima B
– Anna Jordanová, sexta B
– Pavel Gallina, sexta B
(pozn.: v literárním oboru se neuděluje 1., 2. a 3. místo, nýbrž Cena)